1990. gada 18. marta
Latvijas PSR Augstākās Padomes vēlēšanās uzvaru guva Latvijas vēsturē
visplašākās demokrātiskās masu organizācijas - Latvijas Tautas frontes - izvirzītie
deputātu kandidāti, kas atbalstīja Latvijas neatkarības atjaunošanas ideju.
1990. gada 4. maijā
šī Augstākā Padome pieņēma deklarāciju "Par Latvijas Republikas neatkarības
atjaunošanu". Deklarācija pasludināja par spēkā neesošu kopš pieņemšanas
brīža Latvijas Saeimas 1940. gada 21. jūlijā pieņemto deklarāciju
"Par Latvijas iestāšanos Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā",
atjaunoja 1922. gada 15. februārī pieņemtās Latvijas Republikas Satversmes
darbību visā Latvijas teritorijā un noteica, ka Latvijas valsts oficiālais nosaukums
ir LATVIJAS REPUBLIKA, saīsināti - LATVIJA. Deklarācija noteica pārejas periodu
Latvijas Republikas valsts varas atjaunošanai de facto līdz Latvijas Republikas
Saeimas sasaukšanai. Pārejas periodā Latvijas Republikas Augstākā Padome realizēja
augstāko valsts varu Latvijā. Deklarācija atzina par iespējamu pārejas periodā
piemērot Latvijas PSR Konstitūcijas normas un citus likumdošanas aktus, kas lēmuma
pieņemšanas brīdī 1990. gada 4. maijā bija spēkā Latvijas teritorijā,
ciktāl šie likumdošanas akti nebija pretrunā ar Latvijas Republikas Satversmes 1., 2.,
3. un 6. pantu. Šī deklarācijas norma deva likumisku pamatu esošo valsts varas un
valsts pārvaldes institūciju (Ministru Padomes, ministriju, valsts komiteju u.c.
turpmākai darbībai atjaunotajā Latvijas Republikā.
Latvijas Republika tika atjaunota kā
demokrātiska valsts, kurā pastāv un darbojas dažādas politiskās partijas un
sabiedriskās organizācijas.
1991. gada
21. augustā Latvijas Republikas Augstākā Padome pieņēma
konstitucionālo likumu "Par Latvijas Republikas valstisko statusu".
Konstitucionālais likums atcēla 1990. gada 4. maijā noteikto pārejas periodu
Latvijas Republikas valsts varas atjaunošanai de facto un noteica, ka līdz
Saeimas sasaukšanai augstāko valsts varu Latvijas Republikā pilnībā realizē Latvijas
Republikas Augstākā Padome. Konstitucionālais likums noteica, ka Latvijas Republikas
teritorijā ir spēkā tikai tās augstāko valsts varas un valsts pārvaldes institūciju
likumi un lēmumi. Tādējādi tika pārtrauktas jebkādas Latvijas un PSRS savstarpējās
valstiskuma saiknes.
1993. gada 5. un 6. jūnijā
ievēlēja Saeimu, kas uzsāka darbu 1993. gada 6. jūlijā.
Šajā pašā dienā tika atjaunota Valsts Prezidenta kā Latvijas valsts galvas
institūcija un nodibināta Satversmē paredzētā Latvijas valdība - Latvijas Republikas
Ministru kabinets. 1993. gada 16. jūlijā Saeima pieņēma likumu "Par
1925. gada 1. aprīļa likuma "Ministru kabineta iekārta"
atjaunošanu".
Pēc 5. Saeimas ievēlēšanas tika
pārskatīta ministriju struktūra, un 1993. gada 3. augustā likvidēja daudzas
Latvijas PSR laika ministrijas un izveidoja jaunas, suverēnai valstij atbilstošas.
Atjaunotās valsts institūciju fondi
arhīvā ir pārstāvēti ar samērā nelielu dokumentu klāstu, jo 10 gadus tie
uzkrājas iestādē. Tikai likvidētās vai būtiski reorganizētās institūcijas nodod
arhīvam visus likvidācijas vai reorganizācijas brīdī esošos dokumentus.
Tā kā daļa Latvijas PSR uzņēmumu un
iestāžu neilgi turpināja darbu Latvijas Republikā un lielākā daļa tika pakļauta
privatizācijas procesam, arhīvs papildināja un paplašināja gan attiecīgo fondu
dokumentu klāstu, gan arī to hronoloģiskās robežas, piemēram, apvienotie augstāko
valsts varas un valsts pārvaldes institūciju fondi Latvijas PSR Augstākā Padome un
Latvijas Republikas Augstākā Padome, Latvijas PSR Ministru Padome un Latvijas
Republikas Ministru Padome u.tml., kā arī fondi, kas veidojušies Latvijas PSR, bet
turpināti Latvijas Republikā, piemēram, VEF un no tās atdalītie uzņēmumi
(1940-2000), Latvijas Valsts pilsētu celtniecības projektēšanas institūts
Pilsētprojekts un tā priekšteči (1944-1994), Latvijas kuģniecība un tās
priekšteči (1940/41; 1944-1991), Akciju sabiedrība Rīgas vagonu
rūpnīca (1944-2001), Latvijas Republikas Izglītības ministrijas Latvijas
Universitāte (1940/41; 1944-1993) utt.
Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1991. gada
24. augustā pieņemtais lēmums Par Latvijas Republikas valstiskuma
ekonomiskā pamata nodrošināšanu noteica, ka visi Latvijas Republikas teritorijā
izvietotie vai reģistrētie bijušie PSRS centrālās pakļautības uzņēmumi pāriet
Latvijas Republikas jurisdikcijā kā Latvijas Republikas valsts īpašums.
Arhīvā nodotie politisko partiju un
nevalstisko organizāciju fondi sastāv un galvenokārt no šo organizāciju
lēmējinstitūciju - kongresu, konferenču, padomju un valžu, u.tml. - dokumentiem,
dokumentiem par šo organizāciju sabiedriskajām aktivitātēm, skaitlisko sastāvu utt.
Tomēr ne vienmēr šo dokumentu sastāvs ir pilnīgs, jo minētās organizācijas turpina
savu darbību un aktīvu dokumentu izmantošanu. Sadarbība ar arhīvu notiek uz
brīvprātības pamata, un šīs dokumentu grupas nodošanas laiks arhīvā nav
prognozējams.
Arhīva depozitārā glabāšanā tiek
nodoti arī likvidējamo banku dokumenti. Pēc banku likvidācijas, bankrota procedūru
pabeigšanas un maksātnespējas procesa izbeigšanas dokumenti kļūst par valsts
īpašumu. |