Konferences pirmās dienas pamatjautājums bija - arhīvu
pedagoģijas saturs un mērķi.
Otrās darba diena bija veltīta arhīvpedagoģiskā darba nosacījumiem un
koncepcijām Eiropā un arhīvu didaktikai.
Konferences pēdējā darba diena bija veltīta Eiropas interneta perspektīvām
arhīvu pedagoģijas jomā.
Konferencē par Latvijas valsts arhīvu pieredzi darbā ar
skolēniem un skolotājiem tika nolasīts 20 min. ziņojums "Vēsturiski
izglītojošais darbs Latvijas arhīvos", kas sagatavots ņemot par pamatu
vēsturiski izglītojošo darbu Latvijas Valsts arhīvā, Liepājas zonālajā valsts
arhīvā un Venstpils zonālajā valsts arhīvā.
Paldies par sadarbību Kristīnei Kuncītei - Liepājas
zonālā valsts arhīva Dokumentu izmantošanas un uzskaites daļas vadītājai un Ingai
Koršei - Ventspils zonālā valsts arhīva galvenajai arhīvistei.
Šī bija pirmā starptautiskā Vācijas arhīvu pedagogu
organizētā konference, kuras mērķis bija iepazīties ar dažādu Eiropas valstu
pieredzi arhīvu pedagoģijā, kā arī mēģināt izveidot sadarbības tīklu internetā
starp tiem Eiropas arhīvu darbiniekiem, kas strādā šajā jomā.
Pārskats par konferenci, referātu kopsavilkumi,
fotogrāfijas ievietoti Brēmenes valsts arhīva pedagoga Dr. Rohdenburga jaunizveidotajā
mājas lapā arhīvu pedagogiem: http://www.elan-net.info/
Kas ir arhīvu pedagogi?
Vācijā tie ir vai nu arhīva darbinieki, kuri
specializējas darbā ar skolotājiem un skolēniem, vai tie var būt arī skolotāji,
kuriem ir arhīva darba pieredze un kuri daļu darba laika strādā arhīvā.
Vācijas arhīva pedagogu uzdevums ir veicināt izglītojošo darbu arhīvos -
iepazīstināt skolēnus ar arhīvu, veidot arhīva dokumentu kopas skolām utml.
http://www.archivpaedagogen.de/
Nīderlandē ir izveidota speciāla izglītības
programma, kā ieinteresēt skolēnus arhīva dokumentu izmantošanā.
Visai plaši attīstīta ir prakse, ka internetā tiek ievietoti dokumenti no dažādiem
arhīviem par noteiktu tēmu, piemēram, kurss vidusskolas beidzējiem "Emancipācija
19. gs. - sieviešu un strādnieku kustība", kurss "Nīderlande - Indonēzija
un to savstarpējā ietekme".
Ievietotie avoti ir dažādi, kā arī skolēns internetā var darboties aktīvi, bez tam
ir sasaiste ar citām interneta lapām, kā arī kopīgas programmas ar arheologiem un
muzeju dabiniekiem.
http://www.nationaalarchief.nl/
Lielbritānijas izglītības reforma un vēstures
mācīšana skolā paredz muzeju, bibliotēku un arhīvu iesaistīšanos izglītojošajā
darbā. Trīs gadus Nacionālajā arhīvā darbojas speciālā izglītības darbnīca,
kurā skolēni speciālistu vadībā var strādāt ar oriģināliem vēstures dokumentiem.
Arī angļu arhīvistu pieredze pēdējos sešos gados saistās ar jauno tehnoloģiju
izmantošanu - dokumenti internetā (valdības finansēts projekts), videokonferences, kad
skolēni savās klasēs atrodoties var redzēt un strādāt ar Nacionālā arhīva
dokumentiem.
http://www.pro.gov.uk/educationservice/default.asp
- onsite and videoconference workshop for schools
http://learningcurve.pro.gov.uk/
- online learning resources for schools http://www.archives.org.uk/education/index.asp
- archives for Education and Learning Group home page
Polijas nevalstiskajā fondā "Karta"
poļu skolēni 20. gadsimta vēstures notikumus var iepazīt no fonda savāktajiem
dokumentiem, no rīkotajām fotoizstādēm. Interesanta ir organizācijas pieredze
sadarbībā ar Kerbera fondu, organizējot skolēnu zinātnisko pētījumu konkursu.
http://www.karta.org.pl/
Šveicē vēsturiski izglītojošā darbā
iesaistās kā universitātes, arhīvistu apvienības, dažādi fondi (ievietojot
dokumentus internetā), tā privātie un baznīcu arhīvi. Tiek organizēti arī
tālākizglītības kursi skolotājiem.
http://www.cfh.ch/CFH.html
http://www.sjf.ch/
http://www.histomat.ch/vsgs/wettbewerb.htm
http://www.kloster-einsiedeln.ch/webseite/english/abbey/e_archiv.html
Kā informēja Zviedrijas Valsts arhīva pārstāvis
arī Zviedrijā attīstītas dažāda veida formas - dokumentu digitalizācija, CD. Visai
atraktīva forma ir praktiskie darbi skolā, kad arhīva darbinieks ceļo ar
"koferi", līdzņemot oriģināldokumentus.
Krievijas "Memoriāla" (starptautiska
vēsturiski izglītojoša un cilvēktiesību aizstāvības un labdarības biedrība)
biedrības arhīvs (50 000 dokumenti) tiek izmantots iespējām vēsturiski
izglītojošajā darbā ar skolēniem. Bez tam "Memoriāls" organizē
zinātnisko darbu konkursu skolēniem "Cilvēks vēsturē. Krievija XX
gadsimts", kura nosacījums ir vēstures avotu izmantošana pētniecībā (4 gados -
iesniegti 9000 darbu).
http://www.memo.ru/
Norvēģijā ir nacionālais mācību plāns, kurā
noteiktas galvenās nostādnes. Atbilstoši šim plānam tiek sagatavotas un internetā
ievietotas digitalizētas dokumentu paketes ar ievadu skolotājiem.
Vēsturiski izglītojošais darbs Latvijas arhīvos
ir aizsācies salīdzinoši vēlāk. Līdzīgi kā kolēģi Eiropā vadām ekskursijas
skolēniem, piedāvājam ceļojošās izstādes, sadarbojamies projektu nedēļas
ietvaros.
Latvijas Valsts arhīva priekšrocība ir sadarbība ar Vēstures skolotāju asociāciju
un iesaistīšanās asociācijas projektā par dokumentu izmantošanu vēstures stundās.
Savukārt Liepājas kolēģei - Liepājas zonālā valsts arhīva Dokumentu izmantošanas
un uzskaites daļas vadītājai Kristīnei Kuncītei - tā ir sadarbība ar Liepājas
Pedagoģijas akadēmiju (konkrēti ar Sociālo zinātņu un vadības katedru), kur kopš
2000./2001.māc.g. sagatavo vēstures un sociālo zinību skolotājus, kā arī ļoti
interesantu izstāžu veidošana.
Ventspils zonālajā valsts arhīvā šajā darba virzienā darbojas Inga Korše.
Vērtīgi ir Ventspils zonālā arhīvā sagatavotie dokumentu krājumi "Ventspils
zonālā arhīva X faili", kā arī padarītais pārvietojamo izstāžu
sagatavošanā.
http://www.arhivi.lv/latv/zva/zva-frame.htm
Tomēr pasaulē aizvien vairāk sāk izmantot jauno
tehnoloģiju iespējas, digitalizējot arhīva dokumentus un ievietojot tos internetā.
Tas prasa līdzekļus, kā arī laiku un pārdomātas programmmas.
Latvijas Valsts arhīva mājas lapā šobrīd ir pieejamas atsevišķas
arhīva dokumentu kopas izmantošanai mācību stundās.
Priecāšos, ja ielūkosieties šajā lapā un šajos dokumentos un dosiet ziņu , vai tas
ir noderīgi, vai gribētu redzēt citus dokumentus, citā formā!